dinsdag 13 december 2011




Korte geschiedenis van de stad Heusden en van het geslacht Spiering









Het familie wapen, boven een wat modernere uitvoering! Fred heeft het in schilderij vorm, geborduurd door mijn grootmoeder Adele Spiering Hempenius!





Een wat onduidelijke foto van mijn overgrootvader in Paramaribo! Bovenste foto de kaft van het boekwerk met de drie spieringen uit het familiewapen.Ik hou wel van geschiedenis en zeker als het om je eigen familie gaat.Alleen jammer dat je alleen wat van de gebeurtenissen leest en niet hoe ze echt geleefd,gevoeld en wat ze ondervonden hebben! Dat kan helaas niet! Het blijft aan de oppervlakte!Hoe mijn grootvader er uit heeft gezien weet ik niet, ik heb daar geen enkele foto van! Beiden heb ik niet gekend!











Het plantage huis in Paramaribo, is helaas enige jaren geleden geheel uitgebrand Het was helemaal van hout,dus dat wil wel "fikken!"De plantage heette"Morgenstond" Het toeval ? wilde, dat onze eerste huurwoning in Den Haag in de wijk Morgenstond lag!
























Bij mijn weten is het de enigste meterspoor maatschappij ,die ook "Wagon Lits"rijtuigen in zijn bestand heeft,restauratie rijtuigen dan! Er rijdt dan een keukenwagen mee













De MOB.is een belangrijke meterspoor baan bij het meer van Geneve, zonder tandrad, hier het startpunt bij Montreux, het gaat gelijk met een vrij scherpe bocht omhoog! Verder met diverse spiralen en tunnels wordt de goede hoogte bereikt en duikt dan het binnenland in.

Bovenste foto met gezicht op het meer van Gene




Toen de jongste zuster van mijn moeder op deze helling woonde,heb ik vaak die trein voorbij zien komen vanuit de woonkamer! Ze woonde toen in een huis ongeveer midden op de foto. Van de familie van mijn moeder is niemand meer in leven er waren weinig kinderen, ik had maar één neef en een nichtje,die jong gestorven is aan griep!Ben dus de enigste overlevende van mijn moeders kant, van mijn vaders kant zijn er veel meer,die ik pas laat heb leren kennen! Eén van die neven(helaas ook overleden) heeft een familie historie gemaakt startend rond 1500 en dat samen gevat in een boek, daar voor bestond de familie ook maar er zijn geen bewijzen meer te vinden, die zijn verbrand met het stadhuis van Heusden in de oorlog! Uit die omgeving komen we vandaan en van Cleef! De historie vermeld dat een zekere Wouter Spiering die naam kreeg omdat hij zo mager was!! Hoe hij daarvoor genoemd werd weet ik niet




Rechts boven, monding van de Rhone in het meer!.




Geen opmerkingen: