dinsdag 27 september 2011








Drie NS stoomlocs.De bovenste is een machine ex SBB 600 serie, na de oorlog naar Nederland gekomen! Alle locs.van deze serie,die er nog waren en een paar ketels! Om het NS park te versterken! Ze zijn door Nederlandse machinisten opgehaald uit Zwitserland, ik weet niet of er ook Zwitserse machinsten mee gekomen zijn, vermoedelijk wel!





Ze zijn gekomen als locomotieven treinen, dwz.een trein bestaande voornamelijk uit locomotieven, getrokken door één of twee van die stoomlocs. met een paar oude twee of drieassers als personenrijtuigen van de SBB er achter,die gelijk hier bleven! Die locomotieven waren allen net gereviseerd en konden dus een hele tijd mee! Ze waren bedoeld als strategische reserve, maar dat was nu niet meer nodig! Ik had dat best willen zien rijden! Ik weet niet of er foto.s van gemaakt zijn,heb die nooit gezien!





In het boekje "woefelend over de heilige lijn"van H.G.Wesseling en M.J van Wijck Jurriaanse staan aardige verhalen over dit gebeuren!.Dat ze de weg in Frankrijk kwijt raakten, verkeerde sporen namen en zo meer!' Het was allemaal net na de oorlog,dus alles werkte nog niet zo goed!




Het waren compound machines,waar de NS machinisten niet zo goed mee overweg konden. Ik heb er toen één gezien in Utrecht,toen ik mijn moeder weg bracht voor haar reis ,voor het eerst na de oorlog, naar Zwitserland.(1945) Ik was toen net weer bezig met de studie voor werktuigkundige en kon dus niet mee, al had ik het toen best gewild! Maar was door het laatste oorlogsjaar toch al achterop geraakt met de studie!




Voor de oorlog was ik hier vaak te vinden, stepte toen van mijn huis naar het Staatsspoor!




De reis per trein van Den Haag (Staatsspoor nu Centraal) naar Utrecht en Rotterdam was al een belevenis op zich zelf door het allegaartje van rijtuigen door elkaar,D-trein wagens gekoppeld aan Hofpleintreinwagens en mat.24 rijtuigen,ook defecte motorwagens werden als rijtuigen gebruikt, alsmede bagagewagens, waar toen ook passagiers in vervoerd werden!Alles wat enigzins kon rijden werd vlak na de oorlog gebruikt,het was een spannende tijd wat trein samen stellingen betrof! Zweedse, Zwitserse en Duitse rijtuigen reden hier toen ook! Ze kwamen vaak aan vol met voedsel voor het hongerige westen! Maar dit alles woog niet op tegen de ellende die de oorlog veroorzaakt had!!




De tweede is een zg.Blauwe Brabander die op de lijn Boxtel-Vlissingen reden. Ze waren oorspronkelijk blauw geverfd, maar ik heb ze alleen in het NS.groen gekend!De derde machine is een zg Rijnboog op de draaischijf te Den Haag, het viaduct ligt er nu langs!

Geen opmerkingen: