woensdag 31 augustus 2011

In 1939 heb ik samen met mijn vader een model gemaakt van een "toekomstige"slagkruizer voor de nederlandse marine. Hier uit blijkt dat ook modelschepen al jong mijn aandacht hadden en niet alleen treinen! .Door de vereniging "Onze Vloot" is dit model indertijd het hele land door geweest. We waren toen voor een sterke vloot ivm.met het behoud van Ned.Indie, er zouden toen 3 of 4 van die schepen gebouwd worden of dit de balans had doen omslaan is de vraag, de twee Engelse kapitale schepen "Renown"en de "Prince of Wales"waren ook niet bestand tegen de vliegtuig aanvallen,de tijd heeft anders geleerd! Ik vond weer geschriften hierover en dacht dat het aardig was dit even te vermelden, het model was gebouwd op schaal 1:100.en geheel van karton met houten spanten! Later heb ik er nog mee gevaren op een vijver bij ons huis!.(Den Haag) In de oorlog is het uiteindelijk gesloopt!
Ik bouwde indertijd veel schepen(van karton, was goedkoop en als je het goed verfde kon het best varen en werd het karton niet slap!!) Zo hebben mijn vrienden en ik veel schepen gebouwd en voerden we toen "oorlog op zee" ( met 2 eskaders, ons eskader was het"White Star Eskader"),we voerden een rode vlag met een witte ster er in en menig schip is toen in de vijver gezonken!! Karton haalden we toen bij de kruidenier (dozen), het enigste dure was de verf en de lijm (velpon). Maar met een paar kwartjes kwam je toen een heel eind! Voortstuwing geschiedde d.m.van een touw(trekken!), want voor elec.motoren(zo die toen al te koop waren!) hadden we geen geld !! Soms werd het ingewikkeld als de touwen door elkaar raakten!! Dat gaf weer de nodige spanning! Maar het plezier was er niet minder om!

Geen opmerkingen: