maandag 2 januari 2012

Een SBB derde klas rijtuig van 1913. in dit type rijtuig heb ik in 1939 gereisd op weg van Lausanne naar Zurich toen ik uiteindelijk weer naar Nederland kon! De oorlog was net uitgebroken! Van Zurich reisden we in een nederlandse trein speciaal gestuurd om gestrandde nederlanders op te halen uit Zwitserland!We kwamen toen veel troepen transporten tegen in Duitsland!Heb toen een paar dagen in Zurich gelogeerd in een hotel waar toevallig een zuster van mijn grootmoeder was! Misschien had ik toen beter in Zwitserland kunnen blijven!! Maar ja, dat is allemaal achteraf gepraat! Vermoedelijk zou ik dan opgeroepen zijn voor het leger in Engeland en de oorlog op een heel andere manier beleefd hebben! Mijn grootvader had al een school uitgezocht voor mij in de buurt!! Was ik misschien Zwitser geworden!! Misschien in een paralelle wereld??




Een AB rijtuig van de SBB uit dezelfde tijd.




Onderste foto de oudste, free lance,spoor 0 locomotief, ruim 60 jaar oud en D-trein SBB rijtuigen uit dezelfde tijd! Ze zijn er nog steeds. Er is ook een BLS. en een postrijtuig bij uit dezelfde tijd!


Het was de eerste loc.die uitgerust was met een motor en ook reed! Een ruitenwisser motor van een HTM bus, verkregen door een vriend (reeds lang overleden!) die daar werkte! Aandrijving via snaren! Die wilden nog wel eens slippen en dan smeerde ik er hars aan! Na de oorlog was het erg moeilijk om aan motoren te komen!De locomotief is uit metaal gebouwd de wagens zijn van hout,de opbouw dan, en aan boord gebouwd.



Geen opmerkingen: