dinsdag 4 oktober 2011








Deze machines reden door de Simplon tunnel.In het begin was alleen de tunnel geelectrificeerd met drie-phase stroom en wel van af Brig (Zwitserse kant) tot Iselle (Italie). Ze staan hier in Brig. Later werd het allemaal 16.000 volt wisselstroom.

















Voor de oorlog was er een soort gekte om stoomlocomotieven te stroomlijnen, de NS heeft er ook aan mee gedaan! Hier een omgebouwde 3800, bepaald mooi was het nu niet en ook weinig nut ,omdat een gestroomlijnde trein er achter ontbrak!! Hij werd de "Potvis"genoemd!!De machinisten waren er ook niet blij mee ivm.het smeren van diverse onderdelen waar je lastig bij kon! Ik heb hem nog gezien toen ik in 1939 naar Zwitserland ging! In de oorlog is die beplating er weer afgehaald!













Dit was de 3e.machine, er zouden van dit type een serie gebouwd worden,maar het is bij 1 gebleven!









































De eerste elec.locomotieven van de Zwitserse spoorwegen en reden op een testtraject tussen Seebach en Wettingen. Hier twee foto's van die machines. Oorspronkelijk hadden ze ruten stroomafnemers,later normale pantograven! Het was tussen 1904 en 1909! Beiden hebben ruim 50 jaar dienst gedaan, uiteindelijk als rangeerlocs. Ze staan nu in het museum te Luzern.

Geen opmerkingen: