donderdag 23 december 2010

Een 3e klas rijtuig voor de HO baan.In dit type rijtuig ben ik van Lausanne naar Zurich in 1939 gereist( de oorlog was toen net uitgebroken) na een vacantie bij mijn grootouders, dus een beetje nostalgie! Ik werd daar opgehaald door een oudtante(zuster van mijn grootmoeder) die toevallig daar vacantie hield in een alkoholvrij hotel(!) Van hier uit vertrok de extra trein naar Nederland, want de normale diensten waren uitgevallen. De ambassade in Lausanne wilde mij toen eigenlijk in Zwitserland houden, waarschijnlijk wisten ze toen al (of hadden een vermoeden) wat er zou gebeuren op 5 Mei, maar ik wilde naar huis! Dan was mijn leven heel anders verlopen! Mijn grootvader was aldaar, tot mijn schrik, al een school aan het regelen voor mij! Misschien wel zwitser geworden!
Hier het rijtuig in combinatie met een SBB ( Schweizerische Bundes Bahnen) drieasser, zoals ze toen vaak gecombineerd werden!

Geen opmerkingen: