dinsdag 10 november 2009


Later kwamen deze, meer bijpassende, Re 4/4 locs. die de rijtuigen trokken .

De Ae 3/6 Buchli elloc.










Het restauratie rijtuig van de SBB is ook aangekomen, er moet alleen een stroomafnemer op, de zichtbare stroomafnemer is van een machine die er achter staat! Hij behoort tot de zg. "lichtstaalrijtuigen" Rond 1937 is de SBB begonnen met de bouw van lichtstaalrijtuigen, wat het woord ook zegt, ze waren een stuk lichter (rond de 30 ton) dan de zwaardere oude rijtuigen, die tegen de 45-50 ton wogen een belangrijk verschil in gewicht voor een hele trein als je veel hellingen op moet rijden. De locs.voor die treinen waren eerst de Ae 3/6 met Buchli aandrijving, waarvan enige versterkingen aan de bogies het mogelijk maakte 10 km/hr in de bochten sneller te rijden. De pantograaf was voor de voeding van de keuken, alleen als de trein stil stond Dit geschiedde geheel automatisch.

Geen opmerkingen: