vrijdag 26 december 2008

De boeren gebruiken de trein ook voor het vervoer van hun melk naar het dal.
Een gedeelte van één der stoomlocs, het was erg donker in de remise.

Uitzicht van uit de bestuurderscabine bij de afdaling.


Vertrekpunt van de Rigi baan. Motorwagen en stuurstandwagen. Deze baan was de eerste tandradbaan van Zwitserland. Gebouwd door Ing.Riggenbach. De baan werd op normaalspoor gebouwd en werd natuurlijk oorspronkelijk door stoom aangedreven. In 1937 werd hij omgebouwd op elec. tractie. Er zijn nog twee stoomlocomotieven aanwezig die te bezichtigen zijn in de remise. Op bepaalde zondagen worden ze onder stoom gebracht en rijden dan die dag, helaas waren wij er op een zaterdag.



De stoommachine van de "Uri"uit 1901. Alles is schitterend onderhouden. Wanneer U eens in Luzern bent is de volgende tocht heel mooi. Tegenover het station is de aanlegsteiger van de stoomraderboten. s'Morgens kunt U hier een reis maken naar Vitznau waar U kunt overstappoen op de Rigi Bahn. Het is een gecombineerd biljet, kostte dit jaar 90 frs. per persoon. U bent bijna een hele dag onderweg en U ziet veel moois op gebied van raderboten, stoommachines en elec.tandradbanen. ( zondags soms stoom) .





Geen opmerkingen: