vrijdag 12 maart 2010


De voorkant van de loc. met luchtcompressor. Boven spoor O modellen van de dubbellocs. De middelste is die van 1939.

De Ae 8/14 11851 nog in aanbouw bij SLM.






Eén van de dubbellocs.van de SBB voor de Gotthardbaan. de Ae 8/14 11851. Gebouwd rond 1930 met de bedoeling een machinist uit te sparen. Toen het later mogelijk was twee apparte locs.samen te voegen ( multiply units) is de bouw van meerdere machines niet verder vervolgd. Deze loc.had de SLM Universal aandrijving. De andere machine de Buchli aandrijving. De 11851 is naderhand gemoderniseerd en enige jaren geleden gesloopt. De 11852 is nu van Swiss Historic en rijdt nog regelmatig. Een derde, modernere uitvoering, loc 11853 is in 1939 gebouwd en was lange tijd de sterkste elec.loc.ter wereld. Deze staat in het museum te Luzern, is niet inzetbaar door een brand in één der helften, is uiterlijk weer hersteld.

Geen opmerkingen: