woensdag 27 januari 2010


Hier moeten we niet vergeten het drie-phasen systeem ( 3700 volt) van de Italiaanse spoorwegen dat van 1903 to 1976 bestaan heeft. Tijdens een reis van Genua naar Nederland heb ik het van nabij meegemaakt. Zat in de sneltrein naar Geneve ( ging tussendoor mijn grootmoeder opzoeken in Lausanne), die getrokken werd door twee drie-phasenlocs.die de trein over het Giovi gebergte trokken. In Voquera werden die machines verwisseld en kwam er een gelijkstroomloc. voor
De bovenste machine is een testloc. voor 10,000 volt draaistroom en 45 Hz uit 1928. De andere machine is één van de eerste pogingen om een machine te bouwen voor twee stroomsoorten en wel 3700 volt, 16.7 Hz en 10000 volt met industrie frequenz van 45 Hz. Het werkte toen niet helemaal naar wens en ook het ingewikkelde stangen stelsel van de drijfwielen maakte hem niet geliefd bij het onderhoudspersoneel! A story about the three-phasen system of the Italian railways.

Geen opmerkingen: