vrijdag 15 januari 2010

Een Rh.Bahn loc.met twee motoren systeem Déri. Deze machine voldeed wel, want hij rijdt nog!
Een Dérimotor van een Rh.B.loc uit 1913








Een van de eerste elec.locs voor midden Duitsland.De ES 5.Ontworpen met een geheel dichte opbouw, die later te zwaar bleek voor de toegestane asdruk. Een gedeelte van de opbouw werd weggelaten, zodat motor en transformator open bleven, met het belangrijke voordeel dat beiden gekoeld werden door de rijwind. Men ziet hoe groot deze langzaamlopende elec.motoren toen waren. De machine is gebouwd door Maffei in 1914. Hij kon een trein trekken van 350 ton met een snelheid van 120km/h. Boven de ES 9 uit 1912. Ook deze transformator staat geheel open voor de rijwind voor goede koeling, men was toen nog niet in staat sneldraaiende kleine motoren te bouwen voor een mechanische ventilatie. Ook hier weer een grote elec.motor voor de aandrijving. Ik meen dat deze motoren Déri motoren werden genoemd.Deze machine werd gebouwd door Schwartzkopff.

Geen opmerkingen: