vrijdag 20 maart 2009

Chinees Nieuwjaar toen ik al H.wtk. was op de "Zafra". oppassen dat ze je glas niet steeds bijvullen! Dan kon je weggedragen worden!


De top van de Werkspoor BB.motor van de "Armilla". het waren betrekkelijk kleine motoren, je tilde je geen breuk aan het verwisselen van de diverse kleppen,verstuivers en aanzetkleppen!

De"Armilla"een kleine tanker van rond 4000 ton die alleen in de Oost voer en benzine en kerosine vervoerde van Pladju ( Palembang) naar diverse plaatsen bracht, Singapore ( Bukom) Saigon, Padang , Hongkong enz. Het was hetzelfde type schip als de "Murena"alleen veel kleiner.Het was mijn eerste schip als zelfstandig wachtlopend wtk. ( na het behalen van het A-diploma) alleen met een stokoude chinese olieman, hij leek stokoud maar was het niet. Triest dat hij later op de Saigonrivier zelfmoord heeft gepleegd, tenminste dat vermoeden wij hij was nergens te vinden en zijn slippers stonden naast de railing. Ik heb veel met chinezen (uit Hongkong) gevaren. ( Stuurlui en wtk's, waren nederlanders) en ze waren best goed en ook prettig in de omgang (chinees nieuwjaar was altijd een groot feest aan boord! ) Hier ligt het schip in Woodlands (Singapore 1950) . Op dit schip was een hond (asbakken ras!) aan boord, maar erg lief, hij heeft jaren mee gevaren en ging ook op diverse plaatsen de wal op en altijd op tijd terug, je vraagt je af hoe dat beest dat wist! Had hij het schip door een of andere oorzaak gemist dan zag je hem de volgende keer weer aan boord als het schip dezelfde haven aan deed.
Als ik mij goed herinner heette hij "Joepie"!



1948 Aan de wal in Sydney op zondagmorgen. In Engeland en engels sprekende landen werd het ( vlak na de oorlog) erg gewaardeerd dat je in uniform aan wal stapte, het gaf soms verschillende voordelen om als zeeman herkend te worden. ( Dit in tegenstelling tot ons land, als je voer deugde je niet!! Zeevarende natie?!!) Later deden we dat niet meer!




Het monsterboekje waar alle schepen instaan waar je aan en afgemonsterd bent, geneeskundige verklaringen, inentingen, diploma's en arbeidsovereenkomsten . Er staan zo'n 30 schepen in.





Even iets heel anders dan treinen. Het begin van mijn loopbaan bij Shell Tankers NV. Dit wordt een heel lang verhaal!!! Hier een foto van de eerste tanker waar ik als 5e.wtk. twee jaar op heb gevaren, September 1948 bij binnenkomst te Sydney. Dit schip had twee 6-cil.Werkspoor motoren met luchtverstuiving en was rond 1930 gebouwd.






Geen opmerkingen: