vrijdag 2 januari 2009


Een opstelling van drie tandradvoertuigen, stoom, electrisch en goederen. de cabine kan er af getild en vervangen worden door een open bak voor goederen.
Klimmen met de Pilatusbaan


De tandraderen van de pilatusbaan. Systeem Ir.E.Locher ( 1840-1910). Onder de horizotale tandraderen zit een schijf die onder de tanden van de tandstaaf grijpt waardoor de wagen nooit uit de rails kan lopen. Ook liggen de flenzen van de wielen aan de buitenkant zodat hij er zo niet uit kan buiten dat is de rails ook in de rotsbodem verankerd, zodat de wagen niet met rails en al gaat schuiven! Helling 48%.



Ze zijn begonnen met stoomtandradwagens er staat nog een exemplaar in het Verkehrshaus in Luzern en één in een museum te Munchen. Deze werden met twee man bedient een stoker en een machinist plus nog een conducteur. De electrificatie gaf dus een besparing van twee man, wat met de verdere voordelen van een schoner en eenvoudiger bedrijf hiervan wel erg belangrijk was.




Van de andere kant kun je er met een zweefbaan naar de Rigikulm komen, die rijdt het hele jaar door.





Tijdens de afdaling. Onderweg zijn diverse wisselsporen, zodat de treinen elkaar kunnen passeren.


Rechts bevinden zicn de werkplaatsen. Van October tot April rijden die treinen niet en worden dan zo nodig gecontroleerd en eventueel gereviseerd. Dit gebeurd door het personeel wat in de rijmaanden op de treinen rijden zodat er geen ontslagen vallen tijdens de niet rijperiode.







Onderweg naar de Pilatus. De voorganger is al een eind verder!








Zodra de wagen op het rechter spoor staat kunnen de passagiers instappen, ook gaan er vaak goederen mee voor het hotel boven. De eerste rit is meestal gevuld met goederen voor het hotel. U ziet dat de wagen trapsgewijze gebouwd is ivm.de steile helling.









De rechter wagen staat op het vertrekspoor, zodra die weg is komen de wagens aan de linker zijde naar beneden en worden met de traverse op het rechter spoor gezet, dit gaat vrijwel geluidloos en snel!










Een foto van het dalstation. Er worden hier geen gewone wissels gebruikt maar een soort traverse om de wagens van het ene spoor naar het andere te brengen
























Wanneer U eens in Luzern bent is het beslist de moeite waard de Pilatus te bezoeken. ( Mei-Oct.) U kunt dit doen met de Pilatus baan. Het is de steilste tandradbaan ter wereld. Deze begint in het plaatsje Alpnachstad. Waarom ze dit plaatsje stad genoemd hebben is mij een raadsel want het bestaat uit twee hotels en een paar huizen! Hier een line-up van vier motorwagens bij het dalstation. Er zijn er in totaal tien stuks en de bovenleiding is zo berekent dat er ook tien vol bezette wagens naar boven kunnen rijden. Heel aardig is de treinenmodelbouw zaak op het perron van de Zentralbahn, de moeite waard even binnen te stappen.












Geen opmerkingen: