Het NS stel dat door hem gebouwd wordt. Stand 2007
Theo,het oudste teamlid van de Jura Bahn, deze jongeman bouwt aan een NS dieselloc. voor het 3 1/2"spoor, dus een stuk groter dan spoornul! Door zijn werkzaamheden komt hij niet zo vaak en duurt het project zeer lang. Heeft een Marklinbaan (HO) thuis.Danny, het jongste teamlid Jura Bahn, is nog niet zo lang hier, maar wel erg enthousiast.Bouwt nog niet zo veel rijdt liever met de treinen! Maar dat is ook, leuk! Heeft Spoor 1 en Roco HO spoor thuis.
Marc, het op één na oudste teamlid van de Jura Bahn. Ruim 16 jaar hier regelmatig werkend een LGB modellen. Heeft een LGB baan in zijn tuin.
7 1/4"Model van de "Halbesel" of officieel CFe 2/6 784 op de testbaan te Voorhout.
. Enkele foto's van de "echte" Jura Bahn.
Dezelfde trein van de andere kant af gezien. Er rijdt een "verdwaalde" NS goederen wagen mee!
Op de Jura bahn rijden ook wel eens goederentreinen, hier is er één met een loc.uit 1960
Free-lanced naar een type van de Italiaanse drie-phasen locs. De gele wagen is van ETS.
Free-lanced naar een type van de Italiaanse drie-phasen locs. De gele wagen is van ETS.
Herplaatsen van de seinbrug der SWZ. Overleg hoe krijgen we dat zware ding omhoog?
Loc.Ce 4/6 302 van de BLS, wellicht de " hele ezel" genoemd. Eén exemplaar is geheel gerestaureerd en bedrijfsklaar.
Het lok.gedeelte na de scheiding
De echte BLS Halbesel toen hij net voltooid was in 1925
24 Nov.2008. Enige jaren geleden hebben Marc en ik een motorwagen van de blauwe tram A'dam-Haarlem gemaakt voor het LGB. spoor. Door op de foto te klikken krijg je een vergroting
23.Nov.2008 We hebben een rode kater als "waakhond" Geen andere kater of hond komt binnen!
Twee voorbeelden van meterspoor elec.motorwagens met motordraaistellen met koppelstangen. Zie titelfoto en foto "Halbesel" Uit de begintijd van electrificatie,rond 1914. De stroomafnemers waren nog niet geplaatst.
Een loc.van de Schollenen Bahn. Deze foto is genomen in 1989 toen wij in Goschenen waren. Het is de laatste locomotief uit die serie. Hij zag er al niet best uit. Jammer genoeg is er van de vier machines geen enkele bewaard.
Een foto uit 2004 van het onderstel van de in aanbouw zijnde loc.van de Schollenen bahn in in de garage. Met de kleine accu werd het geheel getest. Alle assen lopen in rollagers.
Hier boven een foto van de in 1997 gebouwde en nu gereviseerde "Hofplein motorwagen"van de SWZ. op 22 Nov.2008 op de traverse bij de werkplaatsen.
Het herplaatsen van een seinbrug bij de SWZ in November 2008, daarna moeten de armseinen geplaatst worden en de brug gesteld en de seinen aangesloten worden op lucht en stroom.
Nogmaals SBB 2-asser en DB rijtuig.
De kleine Krokodil van de SBB (ETS) een DB donderbus (Lenz) en een zelfbouw SBB 2-asser uit 1920.
Hier een in 1964 gebouwde SBB postrijtuig voor spoor O van een type dat in vele exemplaren na de oorlog gebouwd is. Het model is later omgebouwd ( de draaistellen) voor spoor Om. Nu wordt hij weer heromgebouwd voor spoor O. De wagen is geheel van messing en was eigenlijk te zwaar en te groot voor het Om spoor. Woensdag 19 November.
Voor de loods diverse elec.treinen van de SWZ De tweede van links ( RTM. tramstel) is gebouwd door een lid van de stoomgroep. De andere zijn in de loop der jaren door mij gebouwd. Als eerste de rode SBB. rangeerloc. in 1979, als laatste de loc. voor de Schollenen Bahn, helemaal rechts. De stuurstandwagen was toen nog in aanbouw.
De "Halbesel"van de BLS. als 7 1/4"model op de baan te Rijnsburg in 1984. ( met bovenleiding) Later is het lokgedeelte gescheiden van het personengedeelte. De stuurstand van de personenwagen is geplaatst op de loc. en van de wagen is een balcon twee-asser gemaakt, zie de foto van het jeugdteam van de SWZ. In werkelijkheid is het personenwagen gedeelte gesloopt en is de loc. omgebouwd met een tweede stuurstand en werd gebruikt voor werktreinen. Op het moment is deze machine in particulier bezit. De naam "Halbesel", er zijn er twee gebouwd, is ontstaan door de bouw van elec.locs. voor de BLS met de wielopstelling 1-B-B-1, waarvan er er dertien stuks gebouwd zijn. Beide types reden vrij langzaam en bovengenoemd loc.gedeelte had precies de helft van deze opstelling. Of de 1-B-B-1 locs. hele ezels genoemd werden vermeld de historie niet.
Bas, een kleinzoon van een vriend, in het Schollenenbahn treinstel bij de SWZ. Zomer 2008
Het jeugdteam van de SWZ.dat het beheer voert over het Zwitserse materieel op schaal 1: 8, dat in de loop der jaren gebouwd is. Hier een De 4/4, in dit geval een De 2/4 met een besturingswagen en een model van een 2-assige SBB personenwagen uit 1920. Nu wordt dit materieel gebruikt en onderhouden inplaats van werkloos in een loods te staan!
Het drie rail systeem tussen Yvonand en Tramelan, de derde rails is op de dwarsliggers geplakt met twee-componenten lijm. Dit blijft goed vast zitten ook in de buitenlucht.
Het laatst dit jaar gebouwde spoor O model, van een SBB serie Ce 4/4 9701 en 9702 uit 1924. Deze machines werden gebouwd omdat er motoren over waren van een bestelling voor de franse Midi baan en de SBB dringend om locomotieven verlegen zat. Ze zijn hoofdzakelijk gebruikt voor tramtreinen rond het meer van Geneve en de Zuricher See.
In het tandstaafgedeelte is een zg.sneeuwgalerij gebouwd, in dit geval niet voor de sneeuw maar voor de klimop! Dit is een plek waar je moeilijk bij kan en het is altijd zo, als een trein niet verder wil gebeurd dat meestal hier! In dit plateau is het mogelijk een gedeelte weg te halen zodat je er bij kunt om rails en bovenleiding schoon te maken.
Hier een foto van het station Tramelan, voor spoor O is dit eindstation, spoor Om gaan door en begint de afdaling na de bocht via het tandstaafgedeelte naar Neuenburg.
Hier twee foto's van een gedeelte van het meterspoor gedeelte, de bovenste een gedeelte van het dorp Neuenburg ( nou ja, dorp!) en de onderste foto van het betonnen viaduct. We zijn dan ongeveer een meter lager dan het gedeelte in de garage. We hebben dan een rit op het tandstaafgedeelte achter de rug. Onder dit viaduct heeft in het begin een vijver gelegen, maar die is enige jaren geleden verwijderd.Het viaduct en vooral de bovenleidingmasten en het hekwerk hebben nog al te lijden gehad door voetballende jeugd achter de schutting, wanneer de bal er over ging en soms met kracht op dit gedeelte stuiterde. Dit is gelukkig nu over!
Deze foto toont het hoofdstation Yvonand in de garage. Het staionsgebouw is een model van het gebouw te Chamby (Zwitserland) aan de lijn van de M.O.B. ( meer van Geneve) Dit stationsgebouw was erg smal gebouwd omdat het tussen twee sporen in moest liggen en er weinig ruimte was, wat ook hier het geval is. Een groot gedeelte van dit station heeft zowel normaal-als meterspoor liggen, evenals de wissels. De achtergrond is een beschildering van het zg": Mittelland" van Zwitserland. ( Fribourg).
Hier een foto van het eindstation St.Aubin van de spoor O baan aan het einde van de oprit, ik had nog enige meters verder kunnen gaan, maar wilde de goden niet verzoeken. Tot nu toe is er nooit iets gebeurd ondanks dat het aan de straat eindigd en voor iedereen zichtbaar is, maar kennelijk valt het door de begroeing niet op. Weer een voordeel van in een dorp wonen! Deze motorwagen is ruim 50 jaar eerder gebouwd en is nu in gezelschap van een Lenz "Donderbus". een 2-assige balconwagen van de DB.
Dit is een foto van het eindstation Grandson van de Om baan, dat zoals eerder vertelt ruim een meter lager ligt dan het hoofdstation Yvonand in de garage. De bedrading voor een deel niet meer in gebruik moet nog weggewerkt worden. Als planten gebruik ik sedum soorten en hei, die laag blijven. De trein bestaat uit een elec.loc. oorspronkelijk Brunig Bahn nu Zentral Bahn, een rijtuig van de SBB een rijtuig van de Furka Bahn ( nu Matterhorn-Gotthard Bahn) en een stuurstandwagen verbouwd uit een 2e.klas rijtuig van de Rhatische.Bahn.
Hier twee foto's van een gedeelte van het meterspoor gedeelte, de bovenste een gedeelte van het dorp Neuenburg ( nou ja, dorp!) en de onderste foto van het betonnen viaduct. We zijn dan ongeveer een meter lager dan het gedeelte in de garage. We hebben dan een rit op het tandstaafgedeelte achter de rug. Onder dit viaduct heeft in het begin een vijver gelegen, maar die is enige jaren geleden verwijderd.Het viaduct en vooral de bovenleidingmasten en het hekwerk hebben nog al te lijden gehad door voetballende jeugd achter de schutting, wanneer de bal er over ging en soms met kracht op dit gedeelte stuiterde. Dit is gelukkig nu over!
Deze foto toont het hoofdstation Yvonand in de garage. Het staionsgebouw is een model van het gebouw te Chamby (Zwitserland) aan de lijn van de M.O.B. ( meer van Geneve) Dit stationsgebouw was erg smal gebouwd omdat het tussen twee sporen in moest liggen en er weinig ruimte was, wat ook hier het geval is. Een groot gedeelte van dit station heeft zowel normaal-als meterspoor liggen, evenals de wissels. De achtergrond is een beschildering van het zg": Mittelland" van Zwitserland. ( Fribourg).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten