maandag 24 oktober 2011



Twee typen kleine rangeerlocs.






Tijdens de oorlog hebben een tweetal rangeermachines een pantograaf gehad voor het elec.voorwarmen van de ketel,deze proef is niet verder door gezet! De opzet was om ook de grotere stoomlocomotieven van zo'n installatie te voorzien, maar waarschijnlijk zaten er teveel haken en ogen aan dit project om het uit te voeren! Dit alles om de schaarste aan steenkolen op te vangen. Zwitserland heeft geen kolenvelden,maar wel voldoende electriciteit via de waterkracht centrales! Steenkolen moesten allemaal geimporteerd worden uit Duitsland of via Rotterdam en Genua!
Ze hebben zelfs van een groot aantal drieassige personenwagens de middelste as verwijderd (en verstevigingsstaven aangebracht) om die te gebruiken voor wielen van nieuw te bouwen kolenwagens,waar ze een te kort aan hadden, want die kolen kwamen,zoals reeds eerder gezegd uit Duitsland, en die hadden hun eigen kolenwagens zelf nodig!




De nieuwere types rangeerloc






Rangeerlocs. voor de kleinere stations











Dit was een volgend type,zonder steunas. Op de bovenste foto zoals er tientallen gebouwd zijn en nog steeds dienst doen,al zijn hun dagen geteld! Deze machines zag ik voor het eerst in Lausanne! Het was toen opvallend hoe snel ze hun werk deden! Ze racden van het ene eind van het station naar het andere met personenwagens!



Het eerste type 1=C, elec.rangeerloc.van de SBB.

Geen opmerkingen: