donderdag 29 september 2011

Er was ook een 10.000 volt 3 phase baanvak waar deze twee machines op reden, ik meen in de buurt van Rome,maar dat is bij een proefneming gebleven! Draaistroom motoren waren eenvoudig en makkeljk te maken! Men was toen nog niet in staat die motoren op gelijkstroom te laten werken! Uiteindelijk is later alles omgezet in 3000(3500?) volt gelijkstroom. Het drie-phase net gaf toch teveel complicaties! Vooral op rangeerterreinen met de vele wissels! En de locomotieven moesten altijd met twee vrij ver uit elkaar gelegen sleepstukken rijden om alles te overbruggen! Ook waren er maar een beperkt aantal snelheden mogelij











Het zal niet bij iedereen bekend zijn dat de Italiaanse Spoorwegen (FS) van 1903-1978 een drie-phasen net gehad hebben, dus met een dubbele van elkaar geisoleerde bovenleidng en de rails als derde phase. Op dit net reden de meest vreemdsoortige elec.locomotieven. Ik ben in Genua geweest, werd daar afgelost en heb op het station"Genova Principale"mijn ogen uit gekeken. Tijdens een reis naar Holland (aflossing in Genua), via Zwitserland, heb ik toen van de gelegenheid gebruik gemaakt mijn familie (oma) in Lausanne te bezoeken en heb ik in zo'n sneltrein gezeten, met twee van zulke elec.locomotieven er voor. Vanuit Genua moet je dan het Giovi gebergte door via vele tunnels en hellingen. Het net strekte zich uit tot La Spezia naar het oosten en tot de franse grens naar het westen. Ze waren allemaal geverfd in Isabella bruin! Tegenwoordig zijn de FS.locs wat kleurrijker geworden!



Deze macine stond voor de sneltrein van Genua tot Alexandria, Een machine van het type er boven stond er extra voor. Daar de max.snelheid van deze machines maar 50 km/hr was, ging alles met die snelheid!










Tijdens een aflossing in Genua heb ik op het station "Genova Principale"kennis gemaakt met locomotieven van het drie-phasen net! Ze hadden toen 3000 volt draaistroom(later is alles overgegaan in 3000 volt gelijkstroom.). De bovenleiding had twee van elkaar geisoleerde draden en de rails was de derde phase.Er reden de vreemsoortigste locomotieven waarvan ik hier een drietal laat zien.Dit waren op het oog nog vrij normale machines. Van het eerste type zijn er honderden gebouwd en ze werden gebruikt voor zowel personen als goederen treinen!. De derde foto was een sneltreinloc.en een wat modernere uitvoering van de vierde foto! Het waren allemaal machines met koppelstangen. Oorspronkelijk hadden ze stangen stroomafnemers, de latere types kregen pantograven! De sleepstukken moesten ver uit elkaar liggen ivm.de isolatie van de bovenleiding boven wissels. Hoewel het elec.machines waren, maakten ze net zoveel indruk als een stoomlocomotief! Op spoorweggebied was toen nog wat te beleven en te zien, nu is het allemaal "eenheidsworst"geworden!






























Geen opmerkingen: