De enige Malletloc.van de Gotthardbahn. Het ontwerp was geen succes en het is ook een éénling gebleven. De ketel van de machine kon niet voldoende stoom produceren. Arth Goldau nu! Hier begint ook de Arth Goldau - Rigi baan.
Arth Goldau in het begin van de Gotthard baan. Wist U dat er in 1806 een bergstorting hier plaats vond en het gehele dorp bedolfde met puin en rotsblokken. Niemand van de bewoners en vee is er levend uit gekomen.
Locomotieven toen en nu!
Goschenen ruim honderd jaar later. De sporen zijn uitgebreid en de Schollenenbaan is er bij gekomen. Nu al 80 jaar elektrisch!
Goschenen, rond 1890, toen alles begon bij de Gotthardbaan. Met het puin uit de gegraven Gotthard tunnel werd dit terrein opgehoogd. Toen alles nog stoom!
Woest en koud was het in de Schollenen Schlucht!
De oude weg door de "Schlucht"
Het gevecht om de duivelsbrug!
Tegen het einde van de rit zien we naast ons de oude weg met de zg.Duivelsbrug, hier heeft Napoleon tegen de Russen gevochten en werd de brug grotendeels venield. Een groot schilderij vermeld de heldhaftige tegenstand van de Russen. De bovenste brug is de autobrug.
Over de oude brug gaat een verhaal. De Zwitsers kregen medewerking van de duivel om de brug te bouwen! Mits hij het eerste levende wezen dat over de brug ging mocht houden. De Zwitsers stuurden een bok over de brug......! We passeren vele tunnels,viaducten en sneeuwgalerijen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten