maandag 12 januari 2009

Goschenen, sneltrein met voorspan. De stop duurde een half uur, voor water innemen en smeren. De passagiers konden dan een middagmaal nemen aan de stationsrestauratie wat van te voren door getelegrafeerd was!
De enige Malletloc.van de Gotthardbahn. Het ontwerp was geen succes en het is ook een éénling gebleven. De ketel van de machine kon niet voldoende stoom produceren. Arth Goldau nu! Hier begint ook de Arth Goldau - Rigi baan.



Arth Goldau in het begin van de Gotthard baan. Wist U dat er in 1806 een bergstorting hier plaats vond en het gehele dorp bedolfde met puin en rotsblokken. Niemand van de bewoners en vee is er levend uit gekomen.



Locomotieven toen en nu!




Goschenen ruim honderd jaar later. De sporen zijn uitgebreid en de Schollenenbaan is er bij gekomen. Nu al 80 jaar elektrisch!





Goschenen, rond 1890, toen alles begon bij de Gotthardbaan. Met het puin uit de gegraven Gotthard tunnel werd dit terrein opgehoogd. Toen alles nog stoom!






Woest en koud was het in de Schollenen Schlucht!







De oude weg door de "Schlucht"




Het gevecht om de duivelsbrug!






Tegen het einde van de rit zien we naast ons de oude weg met de zg.Duivelsbrug, hier heeft Napoleon tegen de Russen gevochten en werd de brug grotendeels venield. Een groot schilderij vermeld de heldhaftige tegenstand van de Russen. De bovenste brug is de autobrug.





Over de oude brug gaat een verhaal. De Zwitsers kregen medewerking van de duivel om de brug te bouwen! Mits hij het eerste levende wezen dat over de brug ging mocht houden. De Zwitsers stuurden een bok over de brug......! We passeren vele tunnels,viaducten en sneeuwgalerijen.






We verlaten het station, links de Gotthard Bahn.





We klimmen het Schollenen dal in, rechts de sporen van de Gotthard Bahn.






Goschenen eindpunt van de Schollenenbahn, met aankomende en vertrekkende trein naar Andermatt en Brig. Aan de nadere kant van dit station ligt de Gotthardbahn met de noordelijke tunnelingang.





Geen opmerkingen: